Het downloadbaar leerboek is geen gewone pdf. Het leerboek bevat een interactieve inhoudstafel waarbij alle titels van de leertrajecten aanklikbaar zijn. Eén klik en je leerlingen springen meteen naar het juiste leertraject.
Maar er is meer. Door slim digitaal te markeren en de digitale opmerkingen te gebruiken is het ook het leerstofoverzicht én tool voor studeren. In dit artikel leggen we uit hoe je het leerboek, digitaal inzet.
De inhoudstafel: jouw basis voor overzicht
Voor leerlingen die de bomen door het bos niet meer zien, is die klikbare inhoudstafel goud waard.
Maar gebruik hem niet alleen als snelmenu. Moedig leerlingen aan om in de inhoudstafel zelf notities toe te voegen met tekstballonnen in hun pdf-viewer naar keuze.
Zowat elk programma dat pdf's opent geeft je de mogelijkheid om een zwevende notitie toe te voegen. Daarin kunnen ze, onder jouw begeleiding, opmerkingen toevoegen zoals:
- "belangrijk voor het examen"
- "in eigen woorden kunnen uitleggen"
- "belangrijke definities!"
- "niet kennen" (de favoriet van je leerlingen!)
De inhoudstafel wordt zo een leerstofoverzicht, een soort dashboard voor hun examenvoorbereiding.
Voor ze de diepte in duiken, zien ze in één oogopslag wat gekend moet zijn.
Van overzicht naar detail: kleurcodering in de trajecten
Eenmaal in een leertraject kunnen leerlingen aan de slag met kleurmarkeringen. Kleurcodering helpt informatie te categoriseren en visueel te structureren.
Toen ik zelf studeerde aan de universiteit was dit mijn favoriete kleurcodering:
- Geel: kernwoorden en belangrijke informatie
- Groen: letterlijke definities die ze moeten kunnen reproduceren
- Rood: superbelangrijke zaken, absolute examenprioriteiten
Sommige leerlingen voegen misschien blauw toe voor voorbeelden, anderen oranje voor twijfelzaken. Prima, zolang ze maar consistent blijven.
De valkuil van het markeren
Markeren wordt soms als 'onproductieve studiemethode' weggezet.
En dat klopt... Tenminste als markeren niet meer is dan de tekst in vrolijke fluo kleuren zetten. "Lezen en kleuren" zonder nadenken is tijdverspilling. Effectief markeren betekent:
- Actief nadenken: "Wat is hier de essentie?" "Wat zijn de begrippen die ik moet kunnen uitleggen?" "Welke definities moet ik memoriseren?"
- Selectief zijn: niet hele zinnen, maar kernbegrippen
De vuistregel is: als het té gemakkelijk aanvoelt, dan ben je niet genoeg aan het nadenken.
Je tekst met markeringen is geen doel op zich, maar een basis om een samenvatting of draadschema te maken.
Hoe doe je dit technisch?
Laat me je erdoorheen leiden:
- Download je leerboek: ga naar het platform en download het leerboek. Open het bestand in een pdf-viewer naar keuze.
- Notities in de inhoudstafel: meestal weergegeven als een tekstballonnetje. Klik ergens naast een trajecttitel en noteer wat te onthouden is.
- Markeren in de trajecten: selecteer tekst door erover te slepen nadat je de highlighter hebt geactiveerd vanuit de werkbalk.
- Kleuren wisselen: dit kan meestal vóór het markeren na een klik op de knop met de markeerstift. Of na het markeren, door nogmaals te kliken op de markering en een andere kleur te kiezen.
- Tekstballonnen bij markeringen: voeg extra notities toe bij specifieke passages. Ideaal voor vragen, verbanden of eigen samenvattingen.