Lernova als 'eerste hulp bij lerarentekort'

Share

Afgelopen schooljaar heeft de helft van de klassen minstens tijdelijk geen leerkracht gehad voor bepaalde vakken. Het lerarentekort hakt er stevig in, de overgebleven leerkrachten komen steeds meer onder druk. Hoe lossen ze dat onder andere bij ZAVO op? Ze gaan creatief aan de slag met de lesmethodes van educatieve uitgeverij Lernova... Ook De Standaard schreef een artikel op basis van deze blog (lees onderaan).

Lerarentekort stond al 10 jaar in de sterren geschreven

Vier op de tien directeurs moeten examens schrappen vanwege het tekort aan leerkrachten (bron: Het Nieuwsblad). Het probleem wordt jaar na jaar groter, met de helft van de klassen die het afgelopen schooljaar geen leerkracht hadden voor bepaalde vakken. De overheid probeert oplossingen aan te bieden die het probleem structureel oplossen op lange termijn. Die maatregelen lossen echter de acute problemen voor scholen jammer genoeg niet op. En dat terwijl het lerarentekort al 10 jaar in de sterren geschreven stond. Daarom nemen scholen het heft in handen en sneuvelen zelfs heilige huisjes. Verschillende scholen zetten Lernova in als ‘eerste hulp bij lerarentekort’ en vervangen dus de niet gevonden leerkrachten door een slim leerplatform.

 

We beslisten om een volledig schooljaar een leerkracht LO in te schakelen in combinatie met de zelfstandig te doorlopen leertrajecten in Lernova.
- Kurt Gommers, Algemeen Directeur ZAVO    

 

Want de vraag rijst: wat is beter? Een leerling die enkele uren per week gewoon in de studie zit en geen Frans of Nederlands krijgt? Of, een leerling die onder begeleiding van een toezichter alle leerinhoud digitaal ter beschikking heeft, inclusief lesvideo’s waarin echte leerkrachten uitleg geven, zelfverbeterende oefeningen met automatische feedback, animaties en veel meer.

Algemeen Directeur van ZAVO, Kurt Gommers, deelt zijn ervaring:

"We waren ten einde raad, we vonden bij de start van het schooljaar gewoonweg geen geschiedenisleerkracht voor het 4de middelbaar dubbele finaliteit. We beslisten om een volledig schooljaar een leerkracht LO in te schakelen in combinatie met de zelfstandig te doorlopen leertrajecten in Lernova. Dat werkte wonderwel, de leerkracht kon zonder vakkennis de leerlingen begeleiden, de leerlingen konden op eigen tempo alles verwerken. Ik geef zelf intussen ook geschiedenis in het 5de en die leerlingen komen beter voorbereid in het 5de toe dan andere die wel een geschiedenisleerkracht hadden. Het was een noodoplossing, maar het heeft gewoon gewerkt.”


Lernova BLACK educatieve uitgeverij2_Standaard-01

Wil jij de lesmethodes van Lernova ook inzetten als eerste hulp bij lerarentekort? Bel of mail naar onze commercieel verantwoordelijke Maarten De Bolle.

📱 0472 20 25 81                   ✉️ maarten.debolle@lernova.be


 

Geen magische oplossing van de overheid

De Lernova lesmethodes zijn niet bedoeld om de straffe leerkrachten te vervangen. Maar dan moeten ze er wel zijn natuurlijk. Deze aanpak betekende dat de leerlingen een heel schooljaar geschiedenis hebben gehad en zelfs examens konden afleggen, met dank aan de begeleiding en Lernova. 

“We hebben educatieve uitgeverij Lernova opgericht om enerzijds leerkrachten optimaal te ondersteunen bij het lesgeven en leerlingen optimale leerkansen te geven. De cruciale rol van de leerkracht kun je uiteraard niet vervangen door een leerplatform. Maar als het brandt moet je blussen en Lernova kan ingezet worden als eerste hulp bij lerarentekort. Heel wat directies zien in dat je de platgetreden paden niet kan blijven volgen en dat er geen magische oplossing komt van de overheid. De leerlingen vooruitgang laten boeken, daar gaat het om. Ondertussen ‘koop’ je tijd om het probleem ten gronde aan te pakken.”  Cedric Koslowski, Managing Director

 

Als het brandt, moet je blussen en Digitale Methode kan ingezet worden als eerste hulp bij lerarentekort.
- Cedric Koslowski, Managing Director Lernova

 

Het lerarentekort vormt een uitdaging die dringend aandacht vereist. Terwijl de overheid werkt aan langetermijnoplossingen, tonen scholen nu al veerkracht en innovatie. De opkomst van digitale leermiddelen biedt een alternatieve benadering om het onderwijs voort te zetten, zelfs in situaties waarin er een gebrek is aan vakdocenten. Hoewel dit geen ideale oplossing is, bewijzen de ervaringen van directeuren dat het werkt en dat leerlingen nog steeds toegang hebben tot kwalitatief onderwijs.

Het is essentieel dat er blijvend wordt geïnvesteerd in het verminderen van het lerarentekort en het ondersteunen van scholen met duurzame oplossingen. Alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat alle leerlingen het onderwijs krijgen dat ze verdienen, ongeacht de uitdagingen waarmee het onderwijssysteem wordt geconfronteerd.

De krant De Standaard schreef een artikel op basis van deze blog. 

230628 Lerarentekort De Standaard