Lernova wiskunde: een digitale methode met een old-school twist!

Share

Tinne Haentjens geeft wiskunde in de tweede en derde graad DA in Kalmthout. In het begin stopte ze veel tijd in de lesvoorbereidingen met het Lernova-materiaal. Maar nu kan ze er jaren mee verder. Een digitale methode was voor haar zelfs dé trigger om weer old school te gaan: “Het notitieschrift is terug van weggeweest. Mijn leerlingen schrijven weer!”

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform. 


 

Koppel Lernova aan je eigen cursus

“Voor wiskunde lijkt het mij onmogelijk om je leerlingen niet meer te laten schrijven. Continu van een scherm lezen en niks opschrijven? Zo werkt het volgens mij niet. Zeker de oefeningen moeten de leerlingen schrijven. Daarom zijn wij geëvolueerd naar een eigen cursus. We putten daarvoor uit het materiaal van Lernova en gieten dat in een bescheiden bundel. De werkblaadjes uit Lernova zijn daarin geïntegreerd. En we volgen volledig de structuur van de methode.”

 

“Een bijkomend voordeel van deze methode: de boekentas wordt lichter. Geen apart vademecum, map getallen en meetkunde meer. Alles netjes samen in de laptop die toch altijd mee moet.”

 

Vertrek vanuit de leerplandoelen

“Per traject vertrekken we vanuit de leerplandoelen. Want ik vind het belangrijk dat de leerlingen weten wat ze moeten kennen en waar we naartoe werken. In Lernova staan die doelen ook, maar die open ik niet in de klas. Ik schenk er wel aandacht aan in onze cursus.”

 

Bouw een leerlijn in in de aanpak per graad

“Zowel in de tweede als in de derde graad werken we met Lernova voor wiskunde. En we proberen een leerlijn te maken in onze aanpak met de digitale methode. Dus ik had al verteld dat we proberen een leerlijn te maken. In de tweede graad voorzien we bundels met de structuur uit Lernova. Leerlingen vullen dat aan met definities, extra voorbeelden, enz. In de derde graad verwachten we dat de leerlingen de structuur zelf leren aanbrengen. Daarom werken zij met een schrift en moeten ze zelfstandig notities nemen. Uiteraard breng ik schema’s aan op het bord dat ze kunnen overnemen. Mijn PowerPoints bevatten in de derde graad niet meer alle oplossingen. Ze moeten hun weg leren vinden in alle digitale platformen.”

 

Gebruik PowerPoint als leidraad voor je les

“Ik bouw de structuur van mijn les op in een PowerPoint-presentatie. De leerlingen volgen en noteren op papier. De cursus met de theorie vullen ze thuis in na de les. Dat doen ze aan de hand van Lernova, want de structuur van beide is dezelfde. Op die manier herhalen ze de leerstof tegen de volgende les. Hun voorkennis is meteen geactiveerd. Is de voorbereiding van mijn lesmateriaal intensief? Dat valt mee: een groot deel van de cursus is copy-paste uit Lernova.”

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform. 


 

Projecteer oefeningen en houd laptops dicht

“Om te voorkomen dat leerlingen de oplossing meteen typen zonder na te denken of uit te schrijven, moeten de laptops dicht. Ik projecteer de oefening en ze schrijven die over op papier. Klaar? Dan controleren ze de oplossing in Lernova.” 

 

Zet je leerlingen op weg met ingebouwde hints

“Bij de oefeningen in Lernova kan je een hint vragen. Superhandig bij zelfstandig werk. Want ik kan in grotere klassen niet altijd alle oplossingen van elke leerling nakijken. Ik moet mijn leerlingen wel vaardig maken in het gericht inzetten van die hulptools in de methode.” 

 

Bied oplossingen en theorie in PDF aan

“De oplossingen van de oefeningen plaats ik in PDF op Smartschool. In de klas maken we niet alle oefeningen. Ze hebben altijd een correctiesleutel voorhanden.”

 

Zet de Opbouw als remediëring in

“Miste iemand de les(sen)? Dan laat ik ze in Lernova rustig de opbouw doorlopen. In de les doorloop ik dat nooit, maar het is handig als remediëring.” 

“Lernova gebruik ik om op terug te vallen. En afwezige leerlingen benen er sneller door bij.”