Levensechte lessen aardrijkskunde met Lernova

Share

An Snoeckx is leerkracht aardrijkskunde in het 1ste jaar A-stroom in Don Bosco Mariaberginstituut Essen. Met slechts één muisklik worden haar lessen aardrijkskunde levensecht: “Ik switch snel tussen tools als Google Maps, de digitale atlas en Lernova zelf.”


 

4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform. 


 

Behoud de leidraad op papier 

Ook al trekt leerkracht An de digitale kaart voor haar lessen aardrijkskunde, haar leerlingen schrijven nog altijd op papier: “In Lernova stel ik per les een traject op met de opbouw van alle afbeeldingen, opdrachten etc. Op papier krijgen de leerlingen het overzicht van dit leertraject. Zo zien ze zonder scherm in welke lesfase ze zich bevinden. Soms vullen ze op dit lesblaadje een deel theorie in of moeten ze iets tekenen, bijvoorbeeld bij leerstof over schuin en verticaal perspectief. De duidelijke tussentitels leiden hen doorheen de les. Daaronder lezen ze wat er op dat moment van hen wordt verwacht.”

 

“Ik stel een aangepast programma op en laat bepaalde oefeningen weg. Dat vind ik een groot voordeel! Want de leerlingen krijgen zo niet het gevoel dat je zaken overlaat of schrapt.”

 

Voeg eigen instructies toe aan oefeningen

Lernova pas je aan je eigen wensen aan. Met andere woorden: de leerkracht krijgt meer vrijheid. Met haar tablet in de hand beweegt An zich zelfs volledig vrij door de klas terwijl ze de les wel online coördineert. 

An: “Ik maak een selectie van oefeningen en bekijk waar ik ze het beste in het leertraject plaats. Handig is dat ik er ook een zelfgeschreven instructie kan aan toevoegen. Zoals de gerustellende boodschap dat ik de antwoorden altijd handmatig nakijk. Dat leerlingen dus niet ongerust hoeven te zijn als een correct antwoord automatisch wordt afgekeurd door bijvoorbeeld een spellingsfout.”

 

Differentieer makkelijker

“Hebben leerlingen moeite met taal? Dan speel ik daar vlot op in. Want terwijl ik aan deze groep de verwerkingsopdrachten modelleer, gaat de rest van de klas zelfstandig aan de slag in het klaargezette traject. Ik splits beide groepen zelfs fysiek op in het lokaal. Zo wordt wie zelfstandig werkt niet afgeleid. Soms willen leerlingen uit zichzelf schuiven naar een andere groep als ze aanvoelen dat het zelfstandig verwerken nog niet goed lukt of net wel. 

 

“Tip: leer je leerlingen hoe ze hun scherm in twee splitsen om makkelijker te schakelen tussen oefening en tekst, afbeelding, kaart of video (=de Windowstoets en pijltje samen indrukken).”

 

Voeg last minute actua toe

Met Lernova heb je alle mogelijke aanschouwelijke, interactieve materialen bij de hand en vooral: alles is up-to-date. Bijvoorbeeld een grafiek over het bbp van een land wordt automatisch geüpdatet in Lernova. Doet zich in de week van de les een relevante aardrijkskundige situatie voor? Dan voegt An het artikel daarover nog toe aan haar lestraject: “Uiteraard steek je er zo veel werk in als je zelf wilt. Je hoeft niet per se aan te passen of toe te voegen, je kan evengoed het standaardtraject gebruiken.”

 

Voeg voorbeeldvragen toe als notitie

“In het eerste jaar laat ik de leerlingen een uitroepteken of voorbeeldvraag als notitie toevoegen via de notitietool. Extra troef: ik kan per leerling zien wat ze hebben toegevoegd.” 

 

“Stap voor stap leren de leerlingen om eigen notities toe te voegen aan de cursus. Ook digitaal zet ik in op leren leren.”

 

Neem een foto van je bordschema

An voegt de foto van haar bordschema toe aan de theorie in Lernova. “Het is de bedoeling dat de leerlingen dit uit zichzelf leren overnemen in een notitieblokje.”

 

 

Ken de gemiddelde score van twee pogingen toe

In het leertraject zie je per oefening hoeveel pogingen een leerling ondernam. Je ziet de scores van hun eerste, hun beste en hun laatste poging. Hoe verwerkt je tot een cijfer voor de evaluatie? “Mijn leerlingen mogen altijd twee pogingen doen. Ze krijgen de gemiddelde score ervan.”

 

“De persoonlijke feedback bij de oefeningen loont écht. En de leerlingen geraken dat niet kwijt, alles blijft bij mekaar staan.”

 

Gebruik de Test jezelf als toetsvragen

“De les ‘test jezelf’ zet ik altijd onzichtbaar omdat ik die vragen voor een toets of het proefwerk gebruik. Mijn toetsen zijn meestal op papier. Want voor mij werkt dat het efficiëntst.” 

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform.