Vol vertrouwen aan de slag met Lernova Nederlands in de tweede graad

 
Op het Lutgardiscollege te Oudergem starten we volgend schooljaar met veel enthousiasme met Lernova voor het vak Nederlands in de tweede graad. Die keuze maakten we weloverwogen. We waren al langer op zoek naar een methode die onze lessen opnieuw ademruimte kan geven. Met ons vorige leerwerkboek zaten we vast in een strak stramien: de lessen voelden wat voorspelbaar aan en er was weinig ruimte voor eigen accenten. Bij Lernova vinden we net die flexibiliteit waar we nood aan hebben.
 
Bovendien is de drempel om de overstap te maken kleiner doordat onze collega Engels in de eerste graad al een tijd werkt met Lernova en er erg enthousiast over is. De positieve ervaringen met het platform, de structuur en de ondersteuning hebben ons alleen maar gesterkt in onze keuze.
 

"We wilden geen lesmethode meer die alles vastlegt van A tot Z. Lernova biedt structuur én vrijheid." – Els De Becker

 

Lutgardiscollege Oudergem

 

Wat ons meteen opviel, is de mooie balans tussen online en offline werken. We kiezen bewust niet voor een volledig digitale aanpak. Onze leerlingen hebben baat bij het schrijven en structureren van informatie op papier, maar tegelijk biedt het online platform veel voordelen: duidelijkheid, aanpasbaarheid en directe toegang tot extra materiaal. Op dit moment bekijken we nog of we gaan werken met een schrift of een map naast het digitale luik. Het is een pluspunt dat Lernova daar ruimte voor laat.
 
Wat ons ook enorm aanspreekt, is de ruimte voor eigen inbreng. De gebruiksvriendelijkheid van het platform én de mogelijkheid om eigen materiaal toe te voegen, is een sterk punt. Dat maakt dat we onze lessen écht kunnen afstemmen op de klas en op onze eigen stijl. Zo kunnen we onze lessen makkelijk verrijken met opdrachten, video’s of extra oefeningen die we zelf al ontwikkelden of willen uitproberen. Die combinatie van een vaste structuur met veel ruimte voor persoonlijke invulling geeft ons als leerkracht opnieuw eigenaarschap over onze lessen.
 
Daarnaast willen we ook benadrukken hoe vlot bereikbaar en behulpzaam het Lernova-team is. “Dankzij de eerste kennismaking op school en de begeleiding van hun educatief adviseur, voelden we ons echt gehoord en gesteund,” zegt Els. 
We kregen niet alleen technische uitleg op school, maar ook inhoudelijke begeleiding van hun educatief adviseur. We konden praten met een collega-leerkracht die al met de methode werkt, én met een van de auteurs. Die gesprekken geven ons het vertrouwen om vol goesting ermee aan de slag te gaan en geeft voor ons de echte doorslag.
 
"Dankzijde vlotte ondersteuning voelden we ons van bij de start zeker in onze keuze." – Els Goolaerts

Tot slot: Lernova stelt gerust. De begeleidingsfilmpjes, de infomomenten, de aanwezigheid op school… het helpt allemaal om met vertrouwen te starten. We kijken ernaar uit om volgend schooljaar met Lernova Nederlands aan de slag te gaan. Het is voor ons een methode die zowel rust als vrijheid biedt – en die combinatie is goud waard in de klas.

 


4. Lernova

Klaar om de Lernova lesmethode te proberen?  Vraag gratis toegang aan en bekijk de lesmethode! 

IK PROBEER NU