Zelfontwikkelde multimedia en verantwoord AI-gebruik bij productie

Share

Uit ons eigen recent gebruikersonderzoek blijkt dat leerkrachten kiezen voor Lernova vanwege haar visuele en interactieve karakter, alsook het rijke aanbod van op maat gemaakte multimedia. 

De creatie van multimedia in eigen beheer onderscheidt ons dan ook van andere uitgeverijen. We blijven ons daarom richten op het ontwikkelen van pedagogisch onderbouwd multimediamateriaal. We volgen nieuwe ontwikkelingen op de voet op en gebruiken onder andere ook AI-tools, daar waar ze een meerwaarde vormen. Volledige transparantie, duiding en ethische verantwoording is hierbij van groot belang. 


Het visuele en interactieve karakter: de kracht van Lernova
 

Leerkrachten kiezen voor de lesmethodes van Lernova vanwege haar visuele en interactieve karakter. Dat maakt abstracte concepten concreet en vergroot de betrokkenheid van leerlingen. Het multimediateam creëert in samenwerking met onze auteurs op maat gemaakt audiovisueel materiaal dat perfect in de leertrajecten past. Kennis aanreiken, uitbreiden of op een andere manier toelichten: de duizenden lesvideo’s en animaties, perfect geïntegreerd in de leerinhoud, zijn een essentieel onderdeel van de vele lesmethodes. De grote in-house kennis en kunde verzekeren consistentie, schaalbaarheid en productie die vertrekt vanuit onderwijskundige principes. Opnames op locatie, heldere 3D-animaties of interviews met experts: Lernova creëert uniek audiovisueel lesmateriaal. 

MicrosoftTeams-image (140)

Voor Lernova Nederlands lieten we taalkundige Marc Van Oostendorp aan het woord over de groeiende verschillen tussen het Vlaams en Nederlands dialect.


Et
hisch gebruik van AI-tools: transparantie en verantwoording

Ook binnen multimediaproductie deed Artificial Intelligence (AI) haar intrede. Ons multimediateam maakt al enige tijd gebruik van AI-tools en streeft hier steeds naar transparantie en ethische verantwoording. We handhaven strikte richtlijnen om een zo duidelijk mogelijk kader te schetsen waarin we deze middelen inzetten. Hierdoor kunnen leerkrachten vertrouwen op een verantwoorde inzet van technologie. We gebruiken bijvoorbeeld artificiële intelligentie om teksten bij te schaven, de ontwikkelingsfase in te korten, beeldmateriaal te bewerken of volledig nieuw illustratief materiaal te genereren. Daarmee winnen we aanzienlijk tijd, die we dan weer kunnen inzetten om onze inhoud naar een hoger niveau te tillen en vooral bezig te zijn met het didactisch-creatieve. 

 

 

In deze video uit Lernova Engels vertelt een artificiële stem over het tennistoernooi in Wimbledon: de tekst werd door onze auteurs geschreven in functie van het omkaderende leertraject.

Het multimediateam bewaakt ook de betrouwbaarheid van haar bronnen: een door artificiële intelligentie gegenereerde afbeelding of stem zal bijvoorbeeld nooit als authentieke bron worden gepresenteerd. Voor het team is artificiële intelligentie een bron van gereedschappen die intelligent en doelgericht ingezet kunnen worden. 

MicrosoftTeams-image (141)

Een via Stable Diffusion gegenereerde afbeelding die ter illustratie voor een lesvideo in Lernova geschiedenis werd gemaakt.


Conclusie
 

Het gebruikersonderzoek bevestigt het belang van visuele interactie en op maat gemaakte multimedia in de lesmethodes van Lernova. Het ontwikkelen van pedagogisch verantwoord multimediamateriaal en het ethisch gebruik van bijvoorbeeld AI-tools vormen de kern van onze constant evoluerende aanpak. Door deze elementen te omarmen kunnen leerkrachten hun onderwijs verrijken en de leerervaring van leerlingen verbeteren. Of artificiële intelligentie een voorbijgaande hype is of niet: bij Lernova wordt hier nu al doordacht mee omgegaan en zetten we het in waar het van meerwaarde is.


Lernova BLACK educatieve uitgeverij2_Standaard-01

Benieuwd hoe Lernova een voorsprong neemt op vlak van de digitalisering in het onderwijs? Vraag je gratis toegang aan en maak kennis met alles wat Lernova jou en je leerlingen te bieden heeft.

VRAAG JE TOEGANG AAN