Differentiëren in de les aardrijkskunde: tips en tricks van Maarten Dejonckheere

Share

Maarten Dejonckheere geeft aardrijkskunde in de 3de graad D/DA in Scholen Da Vinci. In elke klas zijn er verschillen tussen de leerlingen. Met Lernova speelt Maarten daarop in. “Je maakt de differentiatie zo complex als je zelf wilt.”

 

Vertrek vanuit de lesdoelen

“Mijn les begin ik met met het overlopen van de te bereiken lesdoelen. Die staan telkens aan het begin van het leertraject in een kader vermeld. Zo weten de leerlingen helder wat ze gaan leren en welke doelen ze moeten bereiken. Daarmee trigger ik intrinsiek hun voorkennis. Kortom, een leereffectief lesbegin!”

 

Bouw de leerstof stapsgewijs op

De leertrajecten starten met een korte inleiding. De meeste begrippen in de derde graad kwamen in de voorgaande graden aan bod, zoals wind en luchtdruk. In de inleiding triggert Maarten de basiskennis aan de hand van simpele vragen of kleine proeven. “In het lesbegin geef ik mijn leerlingen vooral vertrouwen: “Aha, ik heb meer van aardrijkskunde onthouden dan ik dacht!””

 

“Lernova past naar analogie met de leerplannen spiraalsgewijs leren toe. De leerstof komt in een volgende graad terug, maar je gaat er steeds dieper op in.”

 

Breng de focus naar het bord

Tijdens de instructiefase van de les wil Maarten de volledige focus op de uitleg. Dus: alle schermen dichtgeklapt, behalve de projectie van zijn scherm vooraan in de klas. “Dankzij het onderwijsleergesprek kom ik met de leerlingen tot belangrijke inzichten. Ze kijken zeker niet passief naar het scherm vooraan, ik zet ze écht aan het denken.”

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform. 


 

 

Klassikaal of zelfstandig door het leertraject

“Op basis van de tussentitels spreek ik met de leerlingen af wie wat zelfstandig mag verwerken. De anderen volgen dan klassikaal. Leerlingen die alleen werken in het traject zijn meestal sneller klaar. Ik volg die leerlingen goed op en check hun begrip over de leerstof.”

 

Breid oefeningen uit met zelfgekozen materiaal

Je kiest in welke mate je oefeningen toevoegt aan de theorie. Bovendien leent de digitale methode er zich toe om zo veel mogelijk te vertrekken vanuit de dagelijkse leefwereld van de leerlingen.

 

 “Soms voeg ik extra’s toe: video’s, artikels, het weerbericht van een groter land als de Verenigde Staten … Ik vind het superbelangrijk om de leerstof toegankelijk te maken voor de leerlingen. Daarom vertrek ik vanuit casussen op Belgisch niveau en bouw ik dat op naar Europees en wereldniveau.”

 

“Ik schakel van Lernova naar externe interactieve websites en zelfs naar de leerstof uit de methode van eerdere jaren. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is wel belangrijk goed af te bakenen zodat je niet te ver afwijkt van de te geven leerstof.”

 

 

Gebruik embedded links naar interessante tools

“Op de website www.ventusky.com kan je op wereldniveau verschillende weerelementen waarnemen. Tijdens de laatste 10 minuten van de les laat ik de leerlingen het weer voorspellen. Welke begrippen kunnen ze toepassen? Wat lukt en wat nog niet? Met een embedded link integreer je die website naadloos in je aangepaste leertraject. Zo bied je al je lesmateriaal aan binnen het kader van je methode en blijft het voor de leerlingen overzichtelijk.”

 

“Een andere interessante website om te integreren is ourworldindata.org. Voor het vak aardrijkskunde vind ik dit een enorme meerwaarde. Want je werkt zo met accurate gegevens, denk aan de olieproductie per land. En je kan landen meteen met elkaar vergelijken. Dit leent zich ook perfect tot je leerlingen een casus te laten uitwerken over bijvoorbeeld geopolitieke spanningen. Met voorwaarden eraan gekoppeld: werk met een goede kaart, toon een grafiek met recente cijfers enz. Door de oefeningen die ik toevoeg aan Reeks B krijgen de leerlingen deze aanpak onder de knie en leren ze die transfereren naar om het even welke casus.”

 

 

Uitdagende oefeningen voor differentiatie

“De oefeningen uit Reeks B zijn uitdagend. Want leerlingen moeten zelf antwoorden formuleren. Maakt een leerling deze reeks niet? Geen ramp: je hoeft Reeks B niet te maken om de leerstof te begrijpen. Bij deze oefeningen ligt de nadruk op het leren formuleren van de theorie in een open antwoord. Voor de richting wetenschappen bereid ik een apart leertraject voor. Daarin leg ik linken naar hun wetenschappelijke voorkennis. Waar mogelijk speel ik met een extra actuele oefening in Reeks B ook in op het land van herkomst van de leerling(en).”

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg onmiddellijk toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode tot het einde van het schooljaar in het demoplatform.