De letters verwijzen naar de finaliteit. Samen met het vak en leerjaar (en eventueel een publicatiedatum) vormen ze de titel van de meeste Lernova methodes.
Voorbeeld: Het boek Aardrijkskunde 3 D is de methode voor:
- het vak aardrijkskunde,
- in het derde leerjaar secundair,
- in een doorstroomfinaliteit.
Het Vlaams onderwijssysteem is niet eenvoudig. In de eerste graad (eerste en tweede leerjaar) heb je twee stromen (A en B).
Vanaf de tweede graad (derde leerjaar) zijn er drie finaliteiten. De finaliteit duidt aan wat het doel is na het secundair onderwijs: verder studeren, een beroep uitoefenen of een mix van de twee.
De volledige structuur met alle details wordt op deze pagina van de overheid gedetailleerd uitgelegd. Hieronder stellen we het vereenvoudigd voor.
Uitgeverij Lernova focust (op moment van schrijven) op methodes voor de D (doorstroom finaliteit) en D/A (dubbele finaliteit) in het secundair onderwijs.
Graad / Leerjaar |
Stroom of Finaliteit |
Kenmerken |
---|---|---|
1A en 2A |
A-stroom |
Getuigschrift basisonderwijs vereist. Brede algemene vorming. |
1B en 2B |
B-stroom |
Geen getuigschrift basisonderwijs nodig. Minder theorie. Brede oriëntatie. |
Tweede graad (3e-4e jaar) |
D |
Theoretisch, abstract. Voorbereiding op hoger onderwijs.
|
Tweede graad (3e-4e jaar) |
D/A |
Mix van theorie en praktijk. Keuze na afloop: hoger onderwijs of werk. Vroeger: tso |
Tweede graad (3e-4e jaar) |
A |
Gericht op directe tewerkstelling. Vroeger bso |
Derde graad (5e-6e jaar) |
D – Doorstroom |
Verdere theoretische voorbereiding op hoger onderwijs.
|
Derde graad (5e-6e jaar) |
D/A – Dubbele finaliteit |
Verdere mix van theorie en praktijk. Keuze na afloop: hoger onderwijs of werk. Vroeger: tso |
Derde graad (5e-6e jaar) |
A – Arbeidsmarktgericht |
Verdere praktijkgerichte specialisatie. Gericht op directe tewerkstelling. Vroeger: bso |