Zie je de melding "Je kunt nog geen boeken aan klassen toewijzen, omdat we de leerlingengegevens niet hebben." op het startscherm, dan moet je school de gegevens voor synchronisatie met Smartschool bezorgen of een spreadsheet met leelingengegevens.
In de vakantie worden alle leerlingengegevens van het vorige schooljaar verplaatst naar het archief. Daarom kan je gedurende een groot deel van de zomervakantie geen boeken toewijzen aan klassen.
Als leerkracht kan je altijd aanmelden.
Bij beschikbare methodes staan de boeken die de school bestelde. Je hebt toegang tot alle inhoud en kan je jaar voorbereiden, inhoud aanpassen, ...
Echter alles wat met klassen en leerlingen te maken heeft, moet wachten tot we klas- en leerlinggegevens hebben. Daarom zie je de rode melding op de startpagina.
Hoe bezorgt de school de klas- en leerlinggegevens aan Lernova?
Smartschool
Gebruikt je school Smartschool? Dan moeten de OneRoster-gegevens doorgegeven worden. Eens het nieuwe 'smartschool-schooljaar' start (midden augustus), zal de synchronisatie automatisch starten en verschijnen de klassen en leerlingen.
Gebruikersnaam (en wachtwoord) of Microsoft
Gebruikt je school geen Smartschool, dan bezorg je ons de gegevens via een export uit je leerlingenbeheer (Informat, Brooks, Wisa).
Ook als je leerlingen willen aanmelden met O365 is zo'n export nodig, omdat leerlingen en leerkrachten bij Lernova een geldig account moeten hebben voor ze kunnen aanmelden.
Volg de stappen die hier beschreven staan nauwkeurig.
Wat zijn de volgende stappen?
Eens je leerlingen en klassen in Lernova zitten, kan je:
- methodes aan klassen toewijzen;
- eigen aangepaste groepen maken;
- inhoud vergrendelen en ontgrendelen voor klasgroepen.
.